Deleted
•
Post by Deleted on Apr 12, 2016 10:23:50 GMT
@nealquinn T | Formiddag Sted | Et Botanik-auditorium
Margo Jones var på sidste år af sin grunduddannelse. Inden hun vidste af det ville der være eksaminer, og så skulle hun videre ud i den store verden. Ud, hvor hun kunne udfolde sig blandt tusindvis af grønne planter og farverige blomster. Hun kunne ikke med sandhed i stemmen sige, at hun kun glædede sig. Det var nervepirrende. Hun havde fået mandagen fri for at kunne finde ud af hvad hun ville med sit liv – hun havde kun behøvet plage rektor i et halvt års tid for at det kunne lade sig gøre. Det havde egentlig været hendes plan at tage ud og udforske den botaniske verden, australien skulle vist være meget flot, men her var hun alligevel, siddende ved en forelæsning i Botanik sammen med et hav af andre elever, der alle sammen så ældre ud end hende. Hun havde da ellers prøvet at se ældre ud ved at tage en sort blazer på, den var bare lidt for stor, og ved at sætte håret op i en hestehale.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 12, 2016 13:19:42 GMT
Da det skulle besluttes hvem, der skulle præsentere botanik på det magiske universitet, tøvede Neal ikke med at melde sig. Han var glad for nye mennesker, og nogle af disse kunne blive hans elever. At møde dem allerede nu, så han kun som en fordel. Han trådte ind foran gruppen af unge mennesker, og forsøgte at se på dem alle, før han stod foran talestolen. ”I har alle haft botanik på et tidspunkt,” startede han ud og så rundt på dem. ”Det er en stor fordel for jer. Men det er ikke nok. For at læse botanik her på universitet, skal i brænde for det. I skal have passion for planter.” Neal gik hen foran talestolen. Han følte sig tættere på eleverne, hvis han stod foran talestolen frem for bag ved den. Her kunne han også bedre se dem, og lagde især mærke til en der så yngre ud en de andre. Hun skilte sig ud, men i denne sammenhæng var det positivt for ham. Hun viste allerede interesse for faget. ”Hvis i læser botanik her, vil jeres viden blive udviklet. I vil få erfaring med planter, i måske ikke engang har hørt om endnu. I vil lære om en avanceret brug af planterne og det de består af.” Neal så sig atter rundt, og prøve at se på dem alle. ”Hvis i har nogle spørgsmål, har i mulighed for at spørge nu.” Neal håbede det vakte interesse hos de fleste af dem, men vidste også botanik var et af de mindre populære fag. Hvilket var ærgerligt, det var et utroligt fag.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 12, 2016 14:24:35 GMT
Hun kunne slet ikke sammenligne det med Hogwarts. Eller jo, det kunne hun i princippet godt, men det var langt nemmere med forskellene. Der var ingen der pjattede, ingen der larmede og vigtigst af alt stod professoren foran talestolen og snakkede til publikum i stedet for ned i en potteplante. Så var det også lige det med at alle man studerede med ville være lige så vilde med botanik som en selv. Professoren virkede allerede som en professionel... Det var han vel egentlig også. Margo rakte hånden i vejret inden han kunne nå at afslutte sin sætning, og viftede med hånden for at være sikker på at han så hende. Hun havde tusindvis af ting som hun skulle spørge om.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 12, 2016 16:50:41 GMT
Det var klart botanik på universitet var anerledes end på Hogwarts. Det var et højere niveau, og man ville støde på nogle andre planter og andre vinkler. Neal forsøgte, at tage en ny drejning på faget. Han kunne godt huske hans tid på Hogwarts, det var svært at glemme, men han havde heller ikke lyst til det. Han blev præsenteret for en del forskellige læringsstile, og det gav ham en idé om, hvordan han ønskede at undervise. Da han spurgte om folk havde spørgsmål, var den yngre pige hurtigt oppe med en hånd, og viftede ivrigt med sin hånd. Det gav allerede Neal et godt indtryk af hende. Mange var forsigtige første dag. Det forstod han også godt. Men det var rart med en der var aktiv. Selvom hun ikke officielt gik på universitet, håbede han lidt på det kunne ske på et tidspunkt. Neal pegede på hende. ”Hvad vil du spørge om?” Han smilede åbent og imødekommende.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 12, 2016 17:12:23 GMT
Hun kiggede sig omkring for at være sikker på at det var hende, som han pegede på, og hun vinkede lidt med hånden igen. Nu var det nu! Hun rejste sig akavet halvt op, men besluttede sig så for at lade være. Hun vidste ikke hvordan det fungerede, men så måtte han jo bede hende om at rejse sig. Hun rømmede sig kort og smilede fjoget, inden hun begyndte,”Hvor mangfoldigt er studiet? Gensplejsning, er det noget man kan arbejde med her? Hvor mange muligheder lukker studiet op for, sådan, fremtids-mæssigt? Uh, og øhm, hvordan fungere det med drivhuse her? Det er bare lidt ting jeg har spekuleret over.” Hun trak vejret dybt da hun var færdig.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 12, 2016 18:27:17 GMT
Neal lod altid eleverne stå eller sidde når de havde noget at sige. Især når det kun var praktikanter. De kendte ikke hinanden eller ham, så han ville lade dem gøre hvad der føltes komfortabelt for dem. Så han nikkede blot, da hun gjorde an til, at sætte sig igen. ”Rigtige fine spørgsmål. Det er ikke en umulighed at arbejde med gensplejsning, eller andre emner der ikke nødvendigvis er på pensum. Der vil være nogle valgfrie projekter, hvor I vil få mulighed for, at arbejde med emner I selv ønsker. Ved at læse botanik her, vil i få mulighed for at undervise andre steder eller her med viderelæsning. Man kan blandt andet arbejde i den magiske planteskole i Norge, hvor man både kan undervise og forske. I samarbejde med eliksir, er der også mulighed for et job på Mungos som healer eller eliksirbrygger. Han holdt en pause og fik vejret, før han besvarede hendes sidste spørgsmål. ”Vi har drivhuse, og de bliver også benyttet i den daglige undervisning, men teori vil foregå i et auditorium ligesom her.” Neal sendte hende et smil og så sig rundt på de andre.
Da Neal havde uddybet mere om faget og dennes gang på skolen, og besvaret på spørgsmål, rundede han af. ”Det er alt i kan få ud af mig i samlet flok. Der er mulighed for, at gå rundt til andre undervisere og høre mere om deres fag. I kan også vælge at blive her, og jeg vil gå mere i dybden til jer der vælger at blive.” Han håbede på nogle ville blive. Men der blev langsomt mere tomt omkring ham.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 12, 2016 18:42:51 GMT
Det var alle de svar hun havde håbet på. Det kunne være at Det Magiske Universitet var mere spændende end hun havde forventet. ”Wauw,” svarede hun, ikke højt nok til at andre end hendes sidemakkere kunne høre hende, og lænede sig tilbage. Der var bare lige det problem, at hun gerne ville rejse. Hun ville virkelig gerne rejse. Burde hun have spurgt om ekskursioner og studierejser? Ja, det burde hun. Netop som hun tænkte den tanke, anmeldte han at han ville gå mere i dybden. Det var lige hvad hun havde brug for. Den taske hun havde haft liggende på bordet foran sig, den var brun og hun og sin storesøster havde malet blomster på med neglelak, svang hun over skulderen og hastede ned ad trapperne til enden af lokalet, hvor professoren befandt sig. ”Undskyld, professor? Hr. professor?” pippede hun, og knugede sin taske i sin favn. ”Jeg er kommet på flere spørgsmål, hvis du har tid.”
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 12, 2016 19:01:04 GMT
Neal sendte eleverne af sted, og håbede han havde fortalt nok om faget til de ville komme tilbage. Ligesom han vendte sig om, kom den unge pige han havde spottet rendende. ”Selvfølgelig har jeg det.” Han gjorde gestus til at sætte sig på den forreste række. ”Neal Quinn,” præsenterede han sig. Nu hvor de var alene, virkede det mere naturligt for ham. Han havde før i tiden været rigtig dårlig til at tale foran andre. Men det havde ændret sig en del. Han følte sig ikke længere skræmt af det. Han kunne bare godt blive lidt nervøs. Neal satte sig ned og ventede på hendes spørgsmål. Han var glad for hun viste interesse. Han havde aldrig selv været i tvivl om han skulle lave noget med botanik. Det var også af den grund, han havde rejst rundt årene efter han var gået ud og studerede planter.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 12, 2016 19:44:12 GMT
Han så ung ud, gjorde han ikke? Professorerne blev bare yngre og yngre her for tiden. Det kunne være at hun burde blive botanik-professor. ”Dejligt at møde dig, professor Quinn. Jeg er Margo Jones.” svarede hun og sendte ham et tandpasta-smil. Hun blev stående mens han satte sig, og slog sig selv ned på sædet ved siden af imens hun begyndte at snakke. ”Det er lidt personligt derher, okay?, så på forhånd undskyld,” sagde hun, ”altså – jeg ved ikke hvad jeg vil, og jeg tænkte på, hvordan fandt du ud af hvad du ville? Botanik er mit ét og alt, men det er bare så… bredt.”
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 13, 2016 12:13:29 GMT
Neal havde haft det som hende. Måske endda værre. Dengang var han ikke klar over, det var botanik han skulle arbejde med. Han elskede faget, men kendte ikke nok til mulighederne. ”I lige måde ms. Jones.” Han kunne ikke andet, end smile af hendes tandpastasmil. Han satte sig anerledes på stolen, så han havde fronten vendt imod hende, da hun begyndte at tale. ”Du behøver ikke undskylde for at være i tvivl. Eller for at tale om noget personligt. Det er det jeg er her for.” Han foldede sine hænder sammen i hans skød og forsatte: ”Det er nemlig bredt, og det er derfor umuligt, at sige hvad der passer til dig. Det bedste du kan gøre er, at undersøge mulighederne, prøve de forskellige ting. Jeg fandt ud af jeg skulle undervise på en rejse faktisk. Jeg havde lige fundet en sjælden plante på New Zealand, og forklarede nogle lokale hvad den kunne bruges til. De var tryllebundet, og jeg var vild med den følelse.” Det gik op for ham, han dvælede i gamle minder, og måtte tvinge sig selv tilbage til virkeligheden. ”Hvad kan du godt lide ved botanik. Er det læren om planter, at stå med en plante i hånden eller noget tredje?” Det kunne måske give ham en idé om, hvad hun skulle undersøge nærmere.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 13, 2016 12:42:25 GMT
Margo ville gerne tage til New Zealand og opdage sjældne planter. Så kunne hun også endelig flytte hjemmefra. Men, så ville hun bare ikke komme til at have om noget der havde med gensplejsning eller bare planterne generelt at gøre. Hun slog hænderne sammen og kiggede drømmende ud i ingenting. ”Jeg kan godt lide det hele. Jeg vil gerne have mit eget drivhus, fyldt med det allerbedste, som jeg selv har været ude og opdage. Men jeg vil også gerne lære, som man kun kan gøre det når man studere.” snakkede hun. Hele hendes problem var, at hun ville for mange ting på samme tid. Hun følte faktisk slet ikke at hun havde nok tid. ”Det kan være at jeg bare skal vælge en af dem. Sådan, plat eller krone.”
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 13, 2016 13:32:01 GMT
Neal vidste det ikke var let. Det var en udfordring at vælge. Men hun havde også god tid. ”Mit bedste råd er, at du starter her eller på en anden uddannelse der har med botanik at gøre, og så beslutter dig om nogle år. Du har stadig tid til at finde ud af det.” Plat eller krone var også en mulighed, men det var en stor beslutning at tage på plat eller krone. ”Man siger, at hvis man slår plat eller krone, ved man hvad man håber på når mønten er i luften.” Han vidste ikke om det var til meget hjælp, men han håbede hun kunne finde ud af det. Ellers ville han gerne hjælpe hende igen. Hun var tydeligvis lige så entusiastisk om botanik som ham selv, og det skete ikke tit nok. ”Hvad siger du til, jeg giver dig en rundtur her? Så kan du også tænke over, om det er det her du vil.” Han smilede atter og rejste sig.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 13, 2016 18:09:05 GMT
Hun nikkede langsomt. Han havde nok ret, og selvom hun havde fået præcis samme at vide af sin mor, så lød det meget bedre når han sagde det. ”Totalt.” svarede hun med sin mest interesserede stemme. Hun smilede skævt. Lige den sætning kunne hun godt være med på. ”Det tror jeg gerne.” mumlede hun. Hun kunne endda huske det far tidligere oplevelser, hvor hun vendte mønten til det hun gerne ville have. Det kunne være at plat eller krone faktisk kunne hjælpe hende. Margo blinkede et par gange for at skubbe sine tanker til side. ”Det lyder rigtig godt,” svarede hun og smilede til ham mens hun rejset sig op. ”Det er nok lettere at du viser mig universitetet end at jeg roder rundt alene i jagt på planter.”
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on Apr 21, 2016 17:59:28 GMT
Det var aldrig det samme når en forældre sagde noget, og en anden gjorde. Det havde været det samme med ham. Hans far havde forslået han søgte som lærer, men det var først da en næsten fremmet anbefalede det. Han havde også gode erfaringer med plat eller krone. Han vidste som regel hvad han ville, før mønten landede. Så det var en metode han gerne brugte, hvis han skulle tage en beslutning. Han rejste sig da hun gjorde, og nikkede smilende til hendes ord. ”Du kan komme til at lede længe, det er et stort sted.” Han gjorde en gestus, så hun kunne gå først. ”Lad os da starte ved drivhusene så.” Han følte sig hjemme der, og tog ofte derhen hvis han havde brug for at tænke.
|
|
|
Deleted
•
Post by Deleted on May 15, 2016 17:40:57 GMT
”Det kan være at det kommer lige pludselig.” sagde hun, nok mest til sig selv. Nu hvor hun var kommet i kontakt med en professor kunne hun også drømme sig frem til hvordan undervisningen ville komme til at blive, og ikke bare hvordan skolens udstyr fungerede. ”Jeg er vild med drivhuse.” sagde hun og smilede skævt. Det kunne godt lyde som en joke, men hun var fuldkommen seriøs. Ikke nok med at der var dejligt lunt derinde, så var der også fyldt med planter. ”Hvor store er chancerne for at du kommer til at blive min underviser hvis nu jeg ender på denne skole?” spurgte hun. Nu ville hun ikke gå rundt og vælge skole udfra andet end udelukkende faglige grunde, men hans smil fortalte hende at han var… intelligent. Hun rømmede sig.
|
|
|